Warszawa. W środę u ministra Cezarego Grabarczyka odbyło się spotkanie robocze poświęcone analizie budowy linii kolejowej z Krakowa do PiekiełkaŚroda, 02 kwietnia 2014

Spotkanie u Ministra Infrastruktury odbyło się z inicjatywy senatora Stanisława Koguta, który zaprosił również parlamentarzystów z okręgu sądeckiego. Oprócz senatora na spotkanie w ministerstwie przyjechali posłowie Andrzej Czerwiński oraz Wiesław Janczyk. Stronę rządową reprezentował również Juliusz Engel-hardt podsekretarz stanu ds. kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury, a Polskie Linie Kolejowe prezes Zbigniew Szafrański. Stronę komercyjną reprezentowali Ryszard Janiszewski prezes Fundacji Komunalnej oraz doradca Andrzej Dębiec partner spółki Lovells LLP.
 
-
Na wstępie przytoczono argumenty gospodarcze i ekonomiczne związane z potrzebą wybudowania nowe-go odcinka połączenia kolejowego – relacjonuje poseł Wiesław Janczyk.
Czyli m. in. lepsze skomunikowanie Nowego Sącza, Zakopanego i Limanowej
z resztą kraju, a także otwarcie korytarza komunikacji kolejowej na południe Europy. Dzisiaj PLK nie mają wystarczająco dużo środ-ków, aby zbudować samodzielnie to połączenie. Prezes deklarował gotowość występowania w roli inwestora zastępczego z ramienia Skarbu Państwa na każdym etapie realizacji projektu. Sprawę poprowadzenia inwestycji otwiera na dzisiaj zainteresowanie kapitału komercyjnego, który oczekuje od strony publicznej Skarbu Państwa, deklaracji o otwartości na wspólne wykonanie takiego zadania na zasadach wynikających z ustawy o Partnerstwie Publiczno Prywatnym lub na zasadzie udzielenia koncesji na eksploatację wybudo-wanego za pieniądze komercyjne odcinka. Zgodnie ze standardami tego typu finansowania na stronie publicznej ciążyłby wykup grun-tów. Projekty wykonawcze i budowa połączenia to część zadania dla inwestora komercyjnego, który zostanie wyłoniony w drodze przetargu.

Uczestnicy byli zgodni, że aby ruszyć z miejsca trzeba zaktualizować plany budowy tej kolei przygotowane przez projektantów Włos-kich.- Trzeba na to znaleźć ok. 8 mln zł i te pieniądze musiałby wyłożyć Skarb Państwa, bo takie są zasady postępowania w tym za-kresie w UE – dodaje poseł. - Z uwagi na zmianę przepisów po wejściu Polski do UE w tym znajduje się potrzeba uzupełnienia stu-dium wykonalności i sporządzenia nowej analizy ekonomicznej oraz podjęcie uzgodnień środowiskowych.

Parlamentarzyści nalegali, aby w ciągu kilku tygodni przygotować harmonogram tych działań. Bardzo wstępny jego zarys obejmuje
na początku kilka miesięcy na aktualizację studium wykonalności. Natomiast uzgodnienia środowiskowe miałyby nastąpić do połowy przyszłego roku, tak aby było możliwe rozpisanie przetargu na wybór partnera prywatnego do końca 2011 r. 

- Minister Cezary Grabarczyk optymistycznie przytoczył przykład wykonanej już realizacji inwestycji kolejowej z partnerem komercyjnym: linia kolejowa Herby Nowe – Gdynia – mówi Wiesław Janczyk. -
Mówił też, że zrealizowanie projektu linii kole-jowej do Piekiełka byłoby dobrym testem takich form współfinansowania inwestycji kolejowych przed rozpoczęciem budowy szybkich linii kolejowych w Polsce po roku 2014 w założeniach również mają być one realizowane z udziałem partnerów komercyjnych.
Źródło: limanowa.in ,Autor: TOP., art. z dnia 2.04.2010 r.